top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverSven Boonen

5 Instagram Marketing Trends van 2020

Bijgewerkt op: 23 mrt. 2020

Instagram zal groter dan ooit worden in 2020. Na twee jaren vol tumult voor de populaire sociale media-app, mikt Instagram dit jaar op een gestroomlijnde roadmap met belangrijke verbeteringen en prikkelende nieuwe features.


Ontdek in deze blog de vijf grootste Instagramtrends om dit jaar op te nemen in jouw professionele communicatie, van een likeloze feed tot IGTV Series.



Een feed zonder likes


Instagram experimenteert wereldwijd met de beruchte likeloze feed. Dit betekent dat de likes op jouw posts niet langer publiekelijk worden weergegeven. De nieuwe feature wordt momenteel door willekeurige gebruikers getest in bèta (een testversie) en zal in de eerste helft van 2020 officieel het daglicht zien.


Met deze likeloze feed probeert Instagram de sociale druk op het platform te verlagen en wilt Instagram haar gebruikers stimuleren om op een flexibelere manier met content om te gaan. Gebruikers willen nu enkel hun allerbeste content posten om een maximum aantal likes te halen, wat Instagram aanziet als een knelpunt voor de groei van het platform en de creativiteit van de gebruikers.


Likes behalen wordt dus minder belangrijk, wat posters zal aansporen om te leren werken met de andere features die Instagram ter beschikking stelt. Enkel op die manier kan men hoog engagement behalen op het platform en kan men beter gaan scoren in het vernieuwde algoritme.


Welke van deze features zijn nu net het belangrijkst in 2020? Instagram heeft gelukkig heel wat ideeën uit de doeken gedaan en belooft belangrijke, betekenisvolle veranderingen door te voeren in de komende maanden. Lees zeker verder en maak alvast kennis met de grootste Instagram trends van het nieuwe jaar!


IGTV Series stimuleert videocontent op lange termijn


In 2020 zal Instagram nóg sterker inspelen op de groeiende IGTV sectie van de app. IGTV gaat dit komend jaar bikkelhard de strijd aan met YouTube om op lange termijn uit te groeien tot een heus videoplatform. Zo kan je sinds kort al video's horizontaal in landscape uploaden op het platform (een veelgevraagde feature bij gebruikers) en kan je ervoor kiezen om IGTV video's ook op je Instagramprofiel weer te geven.


De grootste trend op vlak van IGTV werd reeds gelanceerd in oktober 2019 in de vorm van IGTV Series. Content creators kunnen hun videocontent op Instagram vanaf nu categoriseren op een aparte pagina in een soort van playlist. Een naambadge op de video onderscheidt de post van andere IGTV video's. Gebruikers kunnen ook opteren om een notificatie te ontvangen voor elke nieuwe episode die hun favoriete creators uploaden in die specifieke series.


Brand Collabs Manager geeft een boost aan influencer marketing


Vooral voor influencers is de likeloze feed zweten geblazen. Likes zijn haast een proof of value voor content creators wereldwijd: hoe meer likes jouw post behaalt, hoe populairder je bent. Zo zwart-wit denken andere Instagramgebruikers er alleszins over, en bijgevolg ook bedrijven die eventueel geïnteresseerd zijn om met influencers samen te werken.


Hoeveel moeilijker wordt het dan voor influencers om de aandacht van bedrijven te trekken? Je zou denken dat het een stuk minder vlot gaat verlopen, maar het omgekeerde is echter waar.


In 2020 helpt Facebook—het moederbedrijf van Instagram—influencers om de private likes te overbruggen met de lancering van het vernieuwde Brand Collabs Manager platform. Het doel van dit platform is om content creators te verbinden met merken die op zoek zijn naar gesponsorde Instagram content en vice versa.


Bedrijven kunnen binnen dit platform zien met welke merken en producten influencers in het verleden samenwerkten om zo op zoek te gaan naar digital creators die matchen bij hun brand message.


De Facebook Brand Collabs Manager voor Instagram is momenteel in bèta en wordt getest door een selecte groep content creators. De officiële lancering van dit platform zou hand in hand moeten gaan met de nieuwe Instagram feed.


Nieuwe visuele trend: de no-edit edit


Instagram wil haar gebruikers stimuleren om organischer met content om te springen. Terwijl men nu enkel de populairste content post om zo veel mogelijk likes te halen, zal Instagram spontanere content beter laten scoren in het algoritme.


Waar men vroeger uren spendeerde aan het PhotoShoppen van een post, hoopt Instagram dat gebruikers natuurlijke en authentieke content zullen gaan delen op het platform. Deze nieuwe gebruikersmentaliteit brengt daarom een visuele shift met zich mee in de vorm van de no-edit edit.


Eenvoudig gezegd promoot deze trend foto's met zo min mogelijk bewerking om menselijker over te komen. Dit kan gaan van een eenvoudige selfie of duidelijke product mock-ups tot het delen van user-generated content of relevante meme marketing.


De no-edit edit betekent echter niet dat branding van jouw posts minder belangrijk wordt. Het Amerikaans biorestaurant Kokomo durft bijvoorbeeld spelen met de kleuren van hun huisstijl om de herkenbaarheid van het merk in organische content door te laten stralen.


Geef jouw merk een eigen stem met captions


Één ding is zeker: likes zullen niet langer een publiek naar jouw content lokken. Daarom moet je het grootste deel van jouw interactie op andere manieren gaan verwerven. Alleen zo kan je beter scoren in het geüpdatete Instagram algoritme. Dé manier om gebruikers sterker te engageren met jouw content in 2020 is met een betere tekst onder jouw post; genaamd de Instagram caption.


We zien nu al dat langere microblog teksten aan populariteit winnen. Het is geen toeval dat je posts met langere captions eerder in jouw feed zal tegenkomen. Een goede caption stopt zelfs de drukste scrollers. Des te langer gebruikers stilstaan bij jouw post, des te beter je zal scoren in het algoritme.


Aangezien gebruikers gemiddeld 1,6 seconden spenderen aan het bekijken van een post, moeten bedrijven en influencers hun fans aanspreken met een boeiende tekst die meteen de aandacht grijpt. Een ideale caption telt zo'n 405 tekens (ongeveer 65 tot 70 woorden); maar liefst twee keer zo lang als de gemiddelde caption in 2016.


Welke verhalen vertel jij dit jaar met jouw posts? De digital natives en online storytellers bij (zoz) reclamebureau helpen je hier in 2020 graag verder mee! Ontdek onze Sozial Media formules op de website en geniet elke maand van een sociaal mediaplan op maat. Contacteer ons en laten we samen jouw digitale communicatie eens langs de ommezijde bekijken.

187 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page