top of page

ONDERZOEK / Digitale vermoeidheid bij jongeren groeit

  • Foto van schrijver: Carl Nijssens
    Carl Nijssens
  • 3 jun
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 5 jun

In een wereld waar swipen en scrollen reflexen geworden zijn, groeit onder jongeren de roep steeds sterker om minder online te zijn. Dat blijkt uit het nieuwste 'What’s Happening Online-rapport' van het Nederlandse onderzoeksbureau 'Ruigrok'. Hoewel dit onderzoek van onze noorderburen komt, herkennen we deze trend ook steeds meer in Vlaanderen: jongeren hunkeren naar meer rust, maar kunnen moeilijk loslaten.


Jongeren willen minder schermtijd, maar vinden de ‘uit-knop’ niet

Uit het Nederlands onderzoek blijkt dat ongeveer 60% van Generatie Z (geboren tussen ca.1995 en 2010) minder tijd op hun smartphone wil doorbrengen. Ter vergelijking: bij de totale bevolking is dat om en bij de 40%. Er is dus een duidelijke generatiekloof als het gaat om digitale overprikkeling.

En hoewel een derde van de jongeren al stappen onderneemt zoals meldingen uitschakelen, apps verwijderen of schermtijdtools activeren lukt het amper om écht offline te gaan. Slechts 18% legt dagelijks bewust zijn of haar smartphone weg.

37% van de jongeren zegt zich onzeker te voelen en 23% voelt zich minder gelukkig door hun online aanwezigheid

Social media: tussen verslaving en vermoeidheid 45% van de jongeren geeft aan dat social media een vast onderdeel van hun dag zijn. Maar tegelijk zegt 37% van hen zich onzeker te voelen door wat ze online zien, en 23% voelt zich minder gelukkig door hun online aanwezigheid. De digitale wereld laat dus zijn sporen na, zowel mentaal én emotioneel. Signalen die we niet mogen negeren.



“Veel jongeren willen wel minderen, maar vinden het moeilijk om de balans te vinden,” zegt Julie Frommé, onderzoeker bij Ruigrok.

Waarom dit relevant is voor merken en communicatiemakers

Als communicatiebureau in België, met een sterke focus op merkverhalen en vaak ook jongeren, zien wij dit als een wake-upcall. Jongeren zijn nog steeds online, maar verlangen meer dan ooit naar échte connectie, betekenisvolle content en digitale rust. Daar ligt een kans voor merken:

  • Maak content die vertraagt, in plaats van altijd maar harder te roepen.

  • Gebruik minder notificaties, meer relevantie.

  • Durf bewust even níet online te zijn – en neem je volgers daarin mee.

De digitale wind waait vaak uit Nederland en dan tot in Vlaanderen

We volgen in België vaak met enkele maanden vertraging de digitale trends uit Nederland. En als de cijfers daar nu al wijzen op ernstige digitale vermoeidheid, dan is het slechts een kwestie van tijd voor deze ook hier voluit speelt.


Bij ZOZ creatie / communicatie helpen we merken die willen inspelen op deze shift. Niet met meer lawaai, maar met slimmere verhalen, zachtere tonen en échte impact. Want wie morgen wil bereiken, moet vandaag luisteren naar de signalen van Generatie Z.


Bron: onderzoek, What's Happening Online 2025 – Ruigrok, NL

 
 
 

Comments


Jouw communicatieplan van a tot ZOZ. 

Zit je met een uniek idee? Heb je een brandende vraag? Kan ZOZ creatie / communicatie wat voor je betekenen?

Aarzel niet om contact met ons op te nemen en laten we samen eens daten om jouw visie leven in te blazen.

De koffie staat hier steeds voor je klaar!

Bedankt voor je bericht!

Sint-Gangulfusplein 2

3800 Sint-Truiden

  • Facebook (zoz)
  • Instagram (zoz)

|

|

|

ZOZ_logo2_edited.png

Ontworpen door ZOZ creatie / communicatie ©

bottom of page