Sint-Gangulfusplein 2

3800 Sint-Truiden

  • Facebook (zoz)
  • Instagram (zoz)

|

|

|

Ontworpen door (zoz) reclamebureau ©

Zoeken
  • Sven Boonen

De acht grootste social media trends van het jaar

Het einde van augustus is nog maar net in zicht of de grootste media outlets blikken al vooruit op de sociale mediatrends van 2020. Maar het jaar is nog lang niet voorbij, en 2019 heeft nog tal van digitale verrassingen voor jou in petto! Daarom kijkt (zoz) naar de acht grootste social media trends die je dit jaar nog staan op te wachten: van YouTube Stories tot de like-loze Instagram feed.



1. Project Libra van Facebook


Eerder dit jaar werd Project Libra aangekondigd: Facebook's antwoord op de razend populaire cryptocurrency zoals BitCoin en Ethereum. Binnenkort kan je vanuit Facebook investeren in deze nieuwe, virtuele en mysterieuze munteenheid. Hoe sterk Facebook wenst in te spelen op het commerciële aspect van de Libra munt—zoals bijvoorbeeld het uitvoeren van in-app betalingen—is nog niet bekend.


2. Live op LinkedIn


Live video vond alvast zijn publiek op platformen als Facebook, Twitter en Instagram. Video livestreams worden nu ook stilaan uitgerold op het employment-gerichte LinkedIn, waar je weldra als business rechtstreeks in interactie kan gaan met jouw doelpubliek.


3. Facebook Messenger en Instagram Direct Messages versmelten


Ben je actief op zowel Facebook Messenger als Instagram Direct Messages? Goed nieuws: op de desktop-versie van Facebook kan je nu jouw Instagram Direct Messages inbox linken aan Messenger! Zo kan je de bulk van jouw sociale media messaging overzichtelijk opvolgen vanuit één platform.


4. Ondertitels in jouw video


De populariteit van video content op sociale media blijft maar groeien, al bekijkt 85% van de mobile gebruikers nu vooral video content bekijkt zonder audio. Eens zo belangrijk om vandaag ondertitels toe te voegen aan jouw videomateriaal!


5. Nieuwe stickers in Instagram Stories


De vluchtige Instagram Stories zijn dit afgelopen jaar uitgegroeid tot heuse engagement triggers. Het ziet er naar uit dat deze trend niet snel zal veranderen: je kan in jouw Instagram nu al nieuwe stickers toevoegen die je volgers uitnodigen om je een chatbericht te sturen, of een donatie-sticker die jouw volgers aanspoort om een doel naar keuze jouw te steunen.


6. Een vernieuwd, gepersonaliseerd Instagram algoritme


Het algoritme van Instagram is een mysterie voor velen. In tegenstelling tot de chronologische nieuwsfeed die de meeste sociale mediakanalen hanteren, kiest Instagram een algoritme gebaseerd op de populariteit van de post en jouw gebuiksfrequentie van de app. Hoe vaker je de app opent, hoe chronologischer jouw feed er uit zal zien. Doe je de app slecht enkele keren per week open? Dan staan de populairste posts van jouw meest betrokken volgers bovenaan.


7. YouTube ademt Stories nieuw leven in


Videoplatform YouTube zal dit jaar ook inspelen op de Stories trend van de afgelopen jaren. In tegenstelling tot de concurrentie doet YouTube 't wel net ietsje anders: de Stories (geüpload door content creators) zijn enkel op de mobiele app te bekijken en zullen pas na 7 dagen vervallen.


8. Een like-loos Instagram tijdperk


Momenteel experimenteert Instagram wereldwijd met een vernieuwde feed waar de likes op jouw posts niet langer zichtbaar zijn voor jouw volgers. Zo hoopt Instagram de sociale druk van het platform te verlagen, en dit vooral bij bedrijven en influencers. Jouw volgers zullen vanaf nu een "Liked by ... and others" regel te zien krijgen in plaats van de hoeveelheid likes. De poster kan het engagement wel nog in detail bekijken.

66 keer bekeken