top of page
Zoeken
  • Carl Nijssens

Daten met Zweedse balletjes

Begin februari houdt IKEA een grootschalige speeddate onder de naam ‘Date voor de planeet’.

Verschillende delen van de vestiging bij IKEA Utrecht zullen voor een avond worden omgebouwd tot intieme dateplekken. Op deze manier wil de meubelreus - met een slinkse knipoog - helpen om in de koude maanden wat energie te besparen. Of hoe de retail met marketing slim inspeelt op de steeds groter wordende doelgroep 'singles' en zich als een tinder-vinder gaan gedragen. Een interessant experiment.


Romantiek op de KLIPPAN-bank of zoek je BESTA-bestie

Er is plek voor ruim duizend singles in IKEA Utrecht en iedereen vanaf 18 jaar kan zich aanmelden. Op die avond wordt de vestiging omgetoverd tot de ultieme speeddate-locatie. Van een intieme date bij led-kaarslicht in het restaurant tot een gezellig gesprek op een showroombed of in de zachte sofa: het kan allemaal na sluitingstijd.

Vanaf 19.00 uur kunnen de singles zich melden. Iedereen krijgt een goodiebag gevuld met onder andere ‘gespreksstarters’, handig voor een date die iets stroever verloopt. Om 20.00 uur begint het speeddaten en tot 21.30 uur gaat elke vijf minuten (met pauzes tussendoor) de ‘buzzer’ om de volgende date in te luiden. Na afloop van de daterondes blijft het restaurant nog even geopend zodat er nagepraat kan worden.


Warm meegenomen

IKEA organiseert het eerste speeddate evenement als commerciële test. Naar eigen zeggen om aandacht te vragen voor energiebesparing in huis voor de grote groep singles. Want samenzijn bespaart energie: er hoeft maar één thermostaat aan en dat geldt ook voor de tv, oven en kookplaat. Met ‘Date voor de planeet’ wil IKEA singles een handje helpen om gedurende de koudste dagen toch wat energie te besparen.

Vrijgezellen vanaf 18 jaar die zin hebben in een date met Zweedse balletjes kunnen zich aanmelden op de website van IKEA Utrecht tot het maximaal aantal deelnemers is bereikt.

Het koppelen van dit event aan het delen van warmte en energie in deze crisistijd is dan ook mooi meegenomen. Onderzoek wijst uit dat deze doelgroep het meest wakker ligt van het kunnen betalen van hun energiefactuur. Slim gezien!



Singles-marketing met volle energie

De doelgroep 'singles' is groot en groeiende. In Nederland is 1 op de 3 huishoudens al een éénpersoonshuishouden. De vele echtscheidingen, het feit dat mensen steeds ouder worden en alleen overblijven na een overlijden, maar ook dat de mens in toenemende mate worstelt met zijn of haar identiteit, zijn hier niet vreemd aan. Het feit dat nu ook grote spelers in de retail de koppeling maken naar de socio-psyografische gegevens van hun klanten en hierop zwaar inzetten betekent vanzelfsprekend ook dat kleinhandel zal moeten volgen. Je klanten écht leren kennen is dan oh zo belangrijk. Daarvoor zal je eerst opnieuw moeten daten ...

30 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page