top of page
Zoeken
Foto van schrijverSven Boonen

2019: het jaar van het digitaal individu

Bijgewerkt op: 30 jan. 2019

De strikte General Data Protection Regulation (beter bekend als de GDPR) beschermt sinds 25 mei 2018 de manier waarop websites en platformen met jouw persoonlijke data mogen omgaan en hoe ze die data van jou mogen verzamelen. Voor de consument was deze GDPR wetgeving echter een flinke stap in de juiste richting, maar voor veel ondernemingen betekende deze wetgeving een drastische digitale transformatie van groepsgericht adverteren naar persoonsgerichte campagnes. Een wijziging die niet zo eenvoudig bleek te zijn gezien de enorme stroom van data die door algoritmes in bulk wordt verzameld en verwerkt.

Met die transparante wetgeving stootten bedrijven tegen een grote hindernis: hoe zorgen we ervoor dat klanten ons toestemming geven om relevante gegevens met ons te delen? Het antwoord bleek volgens Hootsuite eenvoudig. In ruil voor persoonlijke gegevens eist de consument een waardevolle, gepersonaliseerde meerwaarde—en dit gaat veel verder dan een kortingsbon voor jouw webshop.


Elke klant verwacht een advertentie op maat die niet zomaar uit een machine komt. Denk aan algoritmes die je een nieuw product aanbevelen gebaseerd op je online aankoopgedrag: klanten zijn niet langer verbaasd wanneer een advertentie op sociale media kledingstukken weergeeft die ze enkele uren geleden aan het winkelkarretje hebben toegevoegd zonder af te rekenen. Vooral generaties X en Y kijken los door deze commerciële boodschap heen.


Een doeltreffendere retargettingtechniek in 2019 is hier bijvoorbeeld een wekelijkse mail met gepersonaliseerd stijladvies. De klant kan zijn kledingmaten en stijlvoorkeuren invullen op een e-form en ontvangt in ruil persoonlijk stijladvies waarin de organisatie het bekeken kledingstuk eventueel kan retargetten.


Artificiële intelligentie versus emotionele intelligentie


Hoewel de massale aanwezigheid van artificiële intelligentie een belangrijke rol zal blijven spelen in de digitale marketing, mag in 2019 de emotionele of sociale intelligentie niet meer ontbreken. Een menselijke touch in het tijdperk van het digitaal individu.


Rekeninghoudend met het feit dat 80% van de interactie die een klant met een organisatie aangaat gebaseerd is op de emotionele relatie die de klant vormt met jouw content, kunnen we stellen dat de emotie van het digitaal individu ook kan worden gezien als data. Om deze menselijke, non-algoritmische data te begrijpen en om hier beter op in te spelen, moet deze informatie worden gevoed aan een werknemer in plaats van een aanvullend algoritme.


"De consument wordt zich er steeds meer van bewust dat de moderne technologie hun digitale tracé dag in, dag uit helemaal voor hun uitstippelt," vertelt Sven Boonen, Social Brand Manager bij (zoz) reclamebureau. "Men verwacht persoonlijke content gebaseerd op informatie die algoritmes eenvoudigweg niet kunnen of niet langer mogen verzamelen."


"Algoritmes en diverse tools bieden nog steeds een zee van data, dat kan je niet ontkennen," gaat Sven verder, "maar het blijft de taak van het sociaal team om ervoor te zorgen dat die data realistisch en relevant wordt geïnterpreteerd. Als reclamebureau zorgen wij natuurlijk altijd voor een persoonlijke touch in onze ontwerpen, maar onze online campagnes moeten daar zeker niet voor onderdoen. Onze klanten genieten keer op keer, ongeacht de door hun gekozen formule of het gekozen medium, van die persoonlijke aanpak. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat er iets moois kan ontstaan tussen jou en je doelgroep."


Ben je op zoek naar een doeltreffende manier om jouw doelgroep te bereiken? Wij staan je graag bij met deskundig communicatieadvies. Contacteer ons vrijblijvend via het contactformulier op onze website (info@zoz.be) of telefonisch via 011 67 28 76.

60 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page