top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverSven Boonen

6 Tips Voor Bedrijven Tijdens het Coronavirus

Bijgewerkt op: 14 sep. 2022

Alle non-essentiële winkels sluiten de deuren zeker tot en met 5 april. Met andere woorden: het openbaar leven in België valt quasi volledig stil. Met social distancing helpen we ongetwijfeld onze bevolking uit de nood, maar deze drastische preventieve maatregel kan de ondergang betekenen voor vele kleinere bedrijven.


In deze blogpost geven we jou zes corona-tips mee die jouw bedrijf in deze periode met de kop boven water kunnen houden.



Communication is key


Niets is momenteel zeker. Van persoonlijke beslissingen tot maatregelingen van de overheid: de situatie kan op enkele ogenblikken volledig omslaan. Communiceer daarom tijdig en frequent hoe het coronavirus jouw business zal beïnvloeden. Hou je doelpubliek op de hoogte van eventuele wijzigingen in jouw assortiment of services via toegankelijke digitale kanalen.


Een lightbox op je website, een update op sociale media of een informerende nieuwsbrief naar je abonnees zijn slechts enkele manieren om je cliënteel vlug op de hoogte te stellen van de gewijzigde situatie. Behoud in elk geval het contact met je doelpubliek door actief te blijven op je sociale media, ook als je besloten hebt om de deuren tijdelijk volledig te sluiten.

Opportunities are around every corner


Met wat creatief denkwerk kan je je dienstverlening of producten tijdelijk aanpassen en op een unieke manier in de kijker zetten. Zo kan je als kleine business alsnog de zaak draaiende houden, zelfs achter gesloten deuren.


Vintage kledingwinkel Twenty Second Vintage in Hasselt is verplicht om tijdens deze periode de deuren gesloten te houden. Door de Vinted-app in te schakelen kan de kledingzaak bepaalde kledingstukken alsnog per post opsturen naar kopers. De Instagram Stories worden tijdelijk omgetoverd tot een dynamisch look-book waar kledingstukken worden uitgelicht en waar men via een Direct Message de items kan reserveren voor verzending met de post. De inbox blijft open, de winkel blijft alsnog draaiende en de kledingstukken vliegen haast de deur uit.


Reinvent your services within the limitations


Voor veel lokale bedrijven of horeca is het geen optie om het werk de volledig stil te leggen, ook al is het niet toegestaan om de deuren open te houden. Pas je services of producten daarom tijdelijk aan om toch inzetbaar te blijven tijdens deze periode. Zo kan je als restaurant bijvoorbeeld inspelen op afhaal- of cateringsopties.


Essentiële winkels mogen hun deuren nog steeds open houden om klanten te blijven ontvangen. Niet iedereen is in deze periode echter even happig om het huis te verlaten om snel naar de lokale groenten- of fruitwinkel te stappen. Terwijl Den Hof tijdens de coronacrisis geopend blijft, bieden ze ook groenten- en fruitkorven aan die ze vervolgens gratis aan huis leveren binnen een straal van 2 kilometer. Zo kan iemand die minder goed mobiel is tijdens deze periode blijven genieten van dagverse lokale groenten en fruit.


Organize your crisis marketing plan


Met een aangepast communicatieplan op korte termijn kan je je communicatie doeltreffend stroomlijnen en continu bijsturen waar nodig. Zo kan een Google advertentiecampagne tijdens deze periode worden ingeschakeld als een goedkoper en flexibeler alternatief voor drukwerk.


Met een Google Search Engine Advertising campagne kan je voor een bepaald budget per dag potentiële klanten targetten op specifieke zoekwoorden. Verkoop je bijvoorbeeld schildersgerief, dan kan je mikken op woorden zoals verf, kwasten en schilderen. Online campagnes op Google zijn een pak goedkoper dan gedrukte reclame en blijven gedurende het volledige traject meetbaar. Je kan perfect zien hoeveel mensen er op je advertentie hebben geklikt, met welke zoektermen ze bij je terecht zijn gekomen en naar welke pagina's ze zijn gesurft.


Een ander voordeel aan een Search Engine Advertising campagne is dat je je advertentie met slechts enkele klikken kan bijsturen. Stel dat de verkoper in kwestie intensief adverteert op het feit dat zijn winkel openblijft tijdens de crisis maar na enkele dagen toch verplicht is om de deuren te sluiten en zich bijgevolg moet focussen op levering aan huis, kan dit in het platform met enige kennis en kunde worden aangepast. Het budget kan bijgestuurd worden, de termijn kan worden versteld en de boodschap en kernwoorden kunnen on the fly worden aangepast. Voor meer informatie over Google advertentiecampagnes, contacteer ons via het contactforum onderaan deze pagina.


Network it on digital media


De afgelopen periode toont aan dat zeeën aan sociale mediakanalen ongeëvenaarde tools vormen om bedrijven en hun klanten met elkaar verbonden te houden. Sociale media, websites, nieuwsbrieven en andere digitale kanalen zijn veilige, snelle opties om kort op de bal te spelen.


Onze liefde voor communicatie staat als een paal boven water. Daarom bieden we al onze sociale mediapartners tijdens deze crisis één uur extra online opvolging per maand—en dat twee maanden lang—ongeacht de omvang van de gekozen formule. Zo dragen wij ons steentje om jouw business in deze periode met de kop boven water te houden. Voor meer informatie over onze sociale mediapaketten, surf naar https://www.zoz.be/sozial-media of contacteer ons via het forum onderaan deze pagina.


Act immediately


Snel zijn is de boodschap! Geef tijdig en frequent updates over het reilen en zeilen van jouw bedrijf via diverse kanalen. Laat zien dat je het welzijn van je klanten tijdens deze crisis niet uit het oog verliest.


Facebook, Instagram Stories en Twitter zijn slechts enkele kanalen waar je jouw volgers in een mum van tijd op de hoogte kan stellen van de huidige status quo. Reageren op binnenkomende berichten, het beantwoorden van comments of het delen van relevante content laat jouw fans zien dat je ondanks de situatie toch actief begaan blijft.

56 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page